ازدیگر  مشكلاتي كه بسياري از كاربران پس از بايگاني اسناد متني خود با آن مواجه مي‌شوند، پيدا‌كردن نسخه ديجيتال (فايل ذخيره‌شده روي رايانه) سند موردنظر است.

فرض كنيد به زونكن يكي از شركت‌هاي موردنظرتان در بايگاني مراجعه كرده و نامه‌اي را از آن بيرون مي‌كشيد. حالا مي‌خواهيد نسخه ذخيره‌شده از همين نامه در کامپیوترتان را نيز پيدا كنيد؛ اما هرچه جستجو مي‌كنيد نمي‌توانيد آن را بيابيد! بروز اين مشكل ممكن است ساعت‌ها وقت شما را تلف كند، اما اگر بتوانيد هنگام تهيه نسخه چاپي از فايل‌هايتان، نام و محل ذخيره‌سازي آنها روي هارد‌ديسك رايانه را نيز به نسخه چاپي اضافه كنيد، هرگاه نسخه چاپي را در اختيار داشته باشيد به نسخه ديجيتال نيز براحتي دسترسي خواهيد يافت. براي انجام اين كار مي‌توانيد مراحل زير را دنبال كنيد تا نام و مسير ذخيره‌سازي فايل‌هاي متني به‌طور خودكار به بالا يا پايين (يا هربخش ديگر) آنها اضافه شود:

1ـ ابتدا فايل متني موردنظرتان را در نرم‌افزار Word فراخواني كنيد.

2ـ از ريبون بالاي نرم‌افزار، تب Insert را برگزينيد و با توجه به سليقه خودتان يكي از حالت‌هاي موجود در بخش Header & Footer را انتخاب كنيد.

3ـ بعد از فعال‌شدن Header & Footer به بخش Text از همان تب رفته وبر  روي گزينه Quick Parts كليك كنيد.

4ـ از منوي به‌نمايش درآمده روي گزينه Field كليك كنيد.

5-حالا  از بین  گزينه‌هاي موجود در ستون سمت چپ، گزينه FileName را انتخاب كرده و بعد از آن از بخش سمت راست، علامت چك‌مارك كنار عبارت Add path to Filename را فعال كنيد.

6ـ در آخر  روي گزينه OK كليك كرده، خواهید دید  كه نام و محل ذخيره‌سازي فايل مربوط روي هارد‌ديسك کامپیوتر  به‌طور خودكار در بخش انتخابي شما تايپ‌شده است.

منبع: مجموعه ترفندهاي كامپيوتري